1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel:+36(1)240-4878;
Mob:06(20)471-6071

Motorgumi jelölések

Jelölések értelmezése

A motorgumik oldalfalán szinte minden fontos információ fel van tüntetve. A gyártó neve, a típus, a pontos méret, a szerelhetőség (tömlős vagy tömlő nélküli illetve első vagy hátsó gumi), a gyártási dátum és hely, a forgásirány, a kopásjelző helye, a maximális megengedett keréknyomás és súlyterhelés, a szövetrétegek felépítése

“-”:  hagyományos diagonális felépítés

“B”: erősített oldalfalú diagonális váz

“R”: radiális felépítés

“ZR”: 240 km/h felett is használható az abroncs

Következik a felni átmérője collban. Majd az M/C jelzés, hogy a gumiabroncs csak motorkerékpár felnire szerelhető.

Végül a számokkal jelzett súlykód (megengedett maximális terhelés) illetve a betűvel jelzett sebességkód. (maximális megengedett tartós sebesség.)

Gyártótól függően piros vagy sárga pöttyel jelölik az abroncs legkönnyebb pontját, ennek vonalában érdemes elhelyezni a szelepet. Így kevesebb súly szükséges centrírozáskor. Némely abroncson nem található ilyen jelzés.


Gyártási dátum.

Hálás vitatéma. A gyártók által elfogadott tény, hogy megfelelő tárolási körülmények között (nincs erős napfény, hideg, nagy páratartalom, oldószeres anyagokkal való érintkezés) egy abroncs 5 évig újnak számít. Természetesen jobb a minél frissebb sütés, de egy fél-egy-két éves abroncs technikailag megegyezik egy pár hetessel.



 


Forgásirány.

Gyártástechnológiai okok miatt a nagyobb motorokra szánt abroncsok kötött forgásirányúak. Fordított felszerelésük hosszú távon a szövetszerkezet sérülését, ezzel az abroncs idő előtti selejtezésének szükségét vonja maga után. Kisebb motorok esetén az abroncs szerelhető első illetve hátsó kerékre is, olyankor nyíl és szöveg is jelzi a helyes irányt. Az első abroncsok forgásiránya szokatlan a szemnek, hiszen a minta pont kifelé nyílik, olyan mintha fordítva lenne szerelve. Jó pár éve szinte minden gyártó átállt erre a technikára, esőben, vizes úton sokkal jobb rövidebb fékutat eredményez.

                                                                              


Motorgumi kopásjelző.

A futófelület szélein, négy-öt helyen található egy T.W.I felirat (TreadWearIndicator), melynek vonalában, a futófelület mintaárkaiban apró hornyok találhatóak. Ha a futófelület szintbe kopott ezekkel a hornyokkal, az abroncs hivatalosan cserére érett.


Súlykód táblázat.

Minden abroncs oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése.


Sebességkód táblázat.

A max terhelés kód után általában egy betűből áll a sebességkód