1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel:+36(1)240-4878;
Mob:06(20)471-6071

Motorgumi szerelés

A motorgumi szerelés általában nem hasonlítható össze az autógumizással. Kezdjük rögtön a jármű megemelésével. Autóknál egyszerű a helyzet, az e célra kialakított hidraulikus emelővel vagy levegő párnával bármilyen autó könnyedén megemelhető. Persze amelyiknek nem szivacs a küszöbrésze, mert az “szivacs”.

Motorok esetén nem ilyen egyértelmű a történet. Többféle kialakítású első/hátsó emelő és adapter szükséges, hogy a motor kerekeit biztonságosan tudjuk elválasztani a talajtól. A középtámasszal szerelt modellek természetesen megkönnyítik dolgunkat. 

Autók esetében 3-6 db, 17-24mm méretű kerékcsavar kiszerelése után máris a tenyerünkön hordozhatjuk a hőn áhított kereket. Motorok esetében felsorolni is nehéz lenne, hányféle kialakítású kerékrögzítési megoldás létezik, és mennyi mindent kellhet leszerelni mire a kerékhez jutunk. Féknyereg levétele esetén a nyereg kap egy "védőruhát", hogy himbálózása közben ne verje le önmaga illetve a felni fényezését.

A robogók ebben a tekintetben körülményesebbek, nem ritkán  leugrik a kipufogó dob, annak tartókonzol része, a hátsó féknyereg, a hátsó rugóstag, idomok, stb.

Kezünkben a kerék. A benne raboskodó levegőt a szabadon engedjük, majd a gumiabroncsot a felni peremétől leválasztjuk.

A szerelőgépbe lehetőleg műanyag védőpofákkal fogjuk be, hogy a felni fényezése, szinterezése ne sérüljön. (Nem mindig kivitelezhető a védőpofás szerelés, ezt a felni és a felszerelendő gumiabroncs felépítése határozza meg.)

A felni pereme is kap egy kis műanyag védőpofit, hogy a szerelővas az abroncs kifeszítése közben ne okozzon kárt a felületén. A védőelem praktikus mellékhatása, hogyha a kést hozzá állítjuk be, akkor a kés a gumiabroncs lefejtése közben még véletlenül sem tud a felnihez érni.

A leszerelendő abroncs levétele után a felnit átvizsgáljuk, és ha igényli megtisztítjuk a belső peremeit. Tömlő nélküli abroncsok esetén a gumiszelepet minden esetben újra cseréljük.

Az új vagy visszahelyezendő abroncsot az e célra kitalált szerelőpasztával bekenjük, hogy a kés könnyebben tudja terelgetni az útján. (A tömlővel szerelt abroncsok kapnak belülre egy kis hintőport, hogy belső felületük ne égjen össze a tömlővel.)

Ha van, összeszereléskor vigyázni kell, nehogy a tömlő becsípődjön. Vakszeleppel szerelt keréknél kicsit macerásabb az összerakás, főleg ha valami kemény oldalfalú krosszgumi megy “föléje”.

A szinterezett (többnyire olasz gyártású) alufelnik pereme szeret belülről rohadni. Ezért ha szükséges, a felhólyagosodott felületbevonó anyag alapos eltávolítása után a felni belső peremét folyékony gumitömítő pasztával lekenjük. 

Ezután szeleptű nélkül felfújjuk a gumit, hogy az abroncs oldala mindenütt egyformán kipattanjon. A tömlő nélküli gumikat a felni légzáró pereme miatt szó szerint fel kell pattintani a felnire. Ez a művelet néha elég nagy csattanással jár, némely ügyfél ilyenkor ugrik a plafonig ijedtében. Pedig előre szólunk…

Majd ellenőrizzük, valóban rendben kiugrott-e körben az abroncs. A tömlővel szereltek hajlamosak kéretni magukat, ilyenkor ismét le kell engedni a levegőt, kicsit síkosítani majd újra fújás. Következik a szeleptű behelyezése, majd a levegőnyomás pontos beállítása. A gumicsere gyakorlatilag kész.

Krosszmotorok, robogók esetében a legtöbbször nem szükséges vagy értelmetlen a centírozás, így a kerék mehet vissza a helyére. Az összes leszerelt csavar illetve alkatrész visszaszerelése következik. Amit lehet nyomatékkulccsal húzunk vissza. A tengelyeket bezsírozzuk, a kipufogó csavarokat/bordás tengelyeket rézpasztával megkínáljuk. A fontosabb csavarokra egy pötty bontható menetrögzítőt is cseppentünk. A szerelés végén még egy gyors ellenőrzés, hogy minden rendben legyen.

Szerelés közben felmérjük a fékbetétek, féktárcsák és a hajtási rendszer állapotát. Megemelt elsőnél megvizsgáljuk a teleszkópokat, a kormánycsapágyat.

A komplett motor átgumizásában benne foglaltatik a megemelt motorkerékpár kerekeinek ki- és beszerelése, centrírozása és a gumiszelep (csak a rövid és egyenes: TR412) cseréje. Egy átlagosnak mondható robogó, vagy motorkerékpár teljes átgumizásának ideje körülbelül egy órát vesz igénybe. A hátsó kerék kiszerelésének bonyolultsága miatt a chopper és egyes egyedi építésű motorkerékpárok, néhány nagytestű robogó, valamint három kerekűek több időt igényelnek. 

Árak:

Nálunk vásárolt abroncsok esetén a robogók és a motorok nagy többsége bruttó 12900 ft, chopper, cruiser, három kerekű bruttó16900 ft, illetve Honda Gold Wing 1500 ccm, Honda Valkyrie, Victory és egyéb egyedi építésű motorkerékpárok átgumizása bruttó18900 ft. Vonóhorgos motorkerékpároknál a gumicsere díja rezsióradíjban számolandó (bruttó 12000 ft/óra). Amennyiben csak egyik keréken kell az abroncsot cserélni, akkor a teljes motorkerékpár átgumizási árának a felébe kerül. Terepmotorok kerekeinél, elfordulásgátlónként (vakszelep) 1000 Ft-ot számolunk fel a szerelési áron felül.

Kisrobogók esetében (10" kerékméretig), centrírozás nélküli szerlési díj bruttó 8900 Ft, ha csak kereket hoznál, akkor bruttó 2400 Ft/kerék.

A NEM nálunk vásárolt új abroncsok esetén minden szerelési díj a fentieknek a kétszerese. Előbbiek alól kivétel a téli/nyári gumicsere (bruttó 12900 ft) és az enduro motorok utcai/terep abroncsok cseréje (bruttó 12900 ft).

Ha nem motorral érkeznél hozzánk hanem csak kereket hozol, nálunk vásárolt abroncs esetén a szerelési díj bruttó 3300 ft/kerék, a NEM nálunk vásárolt új abroncsok esetén, a normál szerelési díj kétszerese.

"Tubliss"-al szerelt kerekek átgumizási díja bruttó 8000 ft/kerék (kiszerelt kerék esetén).

Minden egyes szerelési munkát csak előre egyeztetett időpont alapján tudunk vállalni !

Tavasszal érdemes hetekkel előre gondolkodni, olyankor 2-4 hét is lehet a várakozási idő, de a nyár folyamán sem ritka az 1-2 hét.

Az árváltozás jogát fenntartjuk.


A motorgumi szerelési árai nagy mértékben a motor típusától függenek, ezért pontos információért kérünk érdeklődj!