kosarKosár

A kosár üres

Motorgumi szerelés

A motorgumi szerelés általában nem hasonlítható össze az autógumizással. Kezdjük rögtön a jármű megemelésével. Autóknál egyszerű a helyzet, az e célra kialakított hidraulikus emelővel vagy levegő párnával bármilyen autó könnyedén megemelhető. Persze amelyiknek nem szivacs a küszöbrésze, mert az “szivacs”.

Motorok esetén nem ilyen egyértelmű a történet. Többféle kialakítású első/hátsó emelő és adapter szükséges, hogy a motor kerekeit biztonságosan tudjuk elválasztani a talajtól. A középtámasszal szerelt modellek természetesen megkönnyítik dolgunkat. 

Autók esetében 3-6 db, 17-24mm méretű kerékcsavar kiszerelése után máris a tenyerünkön hordozhatjuk a hőn áhított kereket. Motorok esetében felsorolni is nehéz lenne, hányféle kialakítású kerékrögzítési megoldás létezik, és menyi mindent kellhet leszerelni mire a kerékhez jutunk. Féknyereg levétele esetén a nyereg kap egy védőruhát, hogy himbálózása közben ne verje le önmaga illetve a felni fényezését.

A robogók ebben a tekintetben körülményesebbek, nem ritkán  leugrik a kipufogó dob, annak tartókonzol része, a hátsó féknyereg, a hátsó rugóstag, idomok, stb.

Kezünkben a kerék. A benne raboskodó levegőt a szabadon engedjük, majd a gumiabroncsot a felni peremétől leválasztjuk.

A szerelőgépbe lehetőleg műanyag védőpofákkal fogjuk be, hogy a felni fényezése, szinterezése ne sérüljön. (Nem mindig kivitelezhető a védőpofás szerelés, ezt a felni és a felszerelendő gumiabroncs felépítése határozza meg.)

A felni pereme is kap egy kis műanyag védőpofit, hogy a szerelővas az abroncs kifeszítése közben ne okozzon kárt a felületén. A védőelem praktikus mellékhatása, hogyha a kést hozzá állítjuk be, akkor a kés a gumiabroncs lefejtése közben még véletlenül sem tud a felnihez érni.

A leszerelendő abroncs levétele után a felnit átvizsgáljuk, és ha igényli megtisztítjuk a belső peremeit. Tömlő nélküli abroncsok esetén a gumiszelepet minden esetben újra cseréljük.

Az új vagy visszahelyezendő abroncsot az e célra kitalált szerelőpasztával bekenjük, hogy a kés könnyebben tudja terelgetni az útján. (A tömlővel szerelt abroncsok kapnak belülre egy kis hintőport, hogy belső felületük ne égjen össze a tömlővel.)

Ha van, összeszereléskor vigyázni kell, nehogy a tömlő becsípődjön. Vakszeleppel szerelt keréknél kicsit macerásabb az összerakás, főleg ha valami kemény oldalfalú krosszgumi megy “föléje”.

A szinterezett (többnyire olasz gyártású) alufelnik pereme szeret belülről rohadni. Ezért ha szükséges, a felhólyagosodott felületbevonó anyag alapos eltávolítása után a felni belső peremét folyékony gumitömítő pasztával lekenjük. 

Ezután szeleptű nélkül felfújjuk a gumit, hogy az abroncs oldala mindenütt egyformán kipattanjon. (A tömlő nélküli gumikat a felni légzáró pereme miatt szó szerint fel kell pattintani a felnire. Ez a művelet néha elég nagy csattanással jár, némely ügyfél ilyenkor ugrik a plafonig ijedtében. Pedig előre szólunk…

Majd ellenőrizzük, valóban rendben kiugrott-e körben az abroncs. A tömlővel szereltek hajlamosak kéretni magukat, ilyenkor ismét le kell engedni a levegőt, kicsit síkosítani majd újra fújás. Következik a szeleptű behelyezése, majd a levegőnyomás pontos beállítása. A gumicsere gyakorlatilag kész.

Krosszmotorok, robogók esetében a legtöbbször nem szükséges vagy értelmetlen a centírozás, így a kerék mehet vissza a helyére. Az összes leszerelt csavar illetve alkatrész visszaszerelése következik. Amit lehet nyomatékkulccsal húzunk vissza. A tengelyeket bezsírozzuk, a kipufogó csavarokat/bordás tengelyeket rézpasztával megkínáljuk. A fontosabb csavarokra egy pötty bontható menetrögzítőt is cseppentünk. A szerelés végén még egy gyors ellenőrzés, hogy minden rendben legyen.

Szerelés közben felmérjük a fékbetétek, féktárcsák és a hajtási rendszer állapotát. Megemelt elsőnél megvizsgáljuk a teleszkópokat, a kormánycsapágyat.


A motorgumi szerelési árai nagy mértékben a motor típusától függenek, ezért pontos információért kérünk érdeklődj!