1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel:+36(1)240-4878;
Mob:06(20)471-6071

kosarKosár

A kosár üres

« vissza

Tartósteszt:Dunlop Trailmax Raid

-StartFragment-->

Tartósteszt: Kísérlet komoly meglepetéssel - Dunlop Trailmax Raid
Tudom, hogy a K60 Scoutot ígértem következőre, de ‘23 nyarán elcsábultam 
a Raidra, és muszáj írnom róla.
Azt már említettem, hogy szeretek kísérletezgetni - mert mindig lehet 
jobbat találni - vagy csak új, elrettentő tapasztalatokat szerezni. Így 
nem is volt kérdés, hogy kipróbálom a címben említett abroncsot is. 
Lássuk, mennyire tudott meggyőzni. 
Trailmax család
A gyártó alapítója egy John Boyd Dunlop nevű skót, de írországban élő 
állatorvos volt, neki köszönhetjük az első, levegővel töltött abroncs 
ötletét (bár a szabadalom eredetileg nem az övé volt). Azóta a Dunlop a 
világ egyik legnagyobb gumigyártója. Nagyjából mindenre gyártanak 
abroncsot, ami kerekekkel rendelkezik, így a mi motorjainkra is.
Néhány évvel ezelőtt jelent meg a kalandmotorokra szánt Trailmax 
Mission, igen érdekes mintázattal - terveim között szerepel ennek 
kipróbálása is majd, legendák szólnak a tartósságáról.
Amikor viszont tavaly megjelent a méginkább terepesnek szánt (40/60) 
Trailmax Raid, rögvest lecsaptam rá.
Trailmax Raid (150/70 R 18 70T TL)

Nem tudom, mi volt a motiváció a kifejlesztése mögött, mert már az 
“alap” Trailmax Mission is elég népszerű és jóhírű, bár 50/50-es abroncs 
létére elég drágának számít(ott).
Viszont akármi is volt, kéne valamilyen díjat alapítani az ötletgazda 
számára. A cucc ugyanis áll-leejtősen sikerült.

Ami azt illeti, csak a hátsó mintáról tudok nyilatkozni, mivel előre a 
jó öreg TKC80 került - de azt kell mondjam, ránézésre és keverékben 
nincs eltérés, így gyanítom, minden, amit leírok, az elsőre is igaz.
 
Tartósság :: D+
Kezdjük rögtön a kép másik (azaz a sötét) oldalával: hát ez a keverék ez 
kopik. Sőt, KOPIK. De nagyon. ‘23 nyarán útnak indultam egy újabb 
Bulgária látogatásra, de ezúttal jóval nagyobb vargabetűvel 
(Horvátország - Montenegró - Koszovó - Észak-macedónia - Görögország - 
Bulgária - Románia), összesen kb. 5000 kilométert megtéve 13 nap alatt. 
Ebben nem kevés sziklás, kicsi sáros, kevés földes terepezéssel, úgy 
saccolom, 1000km körüli off-aszfalt jött össze. Az indulás előtti héten 
került felszerelésre az abroncs - a Motozt váltotta, amiben attól 
tartottam, nincs már 5000km-nyi (bár vissza fogom rakni, és ki fog derülni).
Amikor hazaértem és nem sokkal később olajat cseréltem, úgy láttam, a 
mintában már csak 20-30%-nyi tartalék lehet - itt 6000km-nél tartottunk.
Viszont éppen most, a cikk írásának pillanatában ránéztem a 
nyilvántartásomra, és azóta mentem újabb 4000km-t, viszont a gumikopás 
mintha megállt volna 20% még mindig van. Így felülbírálom magam, és 
mégsem kap annyira rossz jegyet - azzal a kiegészítéssel, hogy a nyári 
igénybevétel biztos, hogy sokkal nagyobb volt, mint így ősszel-télen 
magyar rövid távokon, azaz az alaptétel azért csak igaznak bizonyul.
Viselkedés :: A+
Viselkedés aszfalton :: A+
Korábban írtam a TKC80 kapcsán, hogy számomra ő a legjobb első minta - 
nos, jelentem, megtaláltam a hátsót. Nincs rá jobb szó, nekem elképesztő 
élmény ez az abroncs. Az íve is, a keverék is - olyan tapadást ad, ami a 
bizonytalankodás, bizalmatlanság írmagját is kiírtotta belőlem. Keskeny 
hegyre felvezető szerpentineken komoly önuralom kell a megvadulás 
elkerülésére. Nem találtam gyenge pontját egyszerűen. Tapad és tapad és 
tol. Tökmindegy, hogy szárazon vagy esőben, 40 fokban vagy 10-ben. 
Elképesztő.
Későbbi utakon egy-egy rövidebb szakaszon átadtam másnak a motort 
kipróbálásra, egyöntetűen a legelső szavak leszállás után mindig a 
gumiról szóltak. Dícsérően.
Viselkedés terepen :: A
Mivel terepen hátsó mintában jelenleg a MOTOZ az etalon számomra, hozzá 
tudom hasonlítani. Azt kell mondanom, megállja a helyét. Laza terepen a 
MOTOZ talán egy kicsivel többre képes (sárban, felázott homokos földön), 
de ez tényleg csak paraszthajszálnyi különbség. Igen meggyőző a Dunlop is.
Zaj :: B+
Egy ideig úgy éreztem, egyszerűen nem kelt zajt. Aztán rájöttem, csak 
hozzászoktam a Tractionatorhoz Valójában azért ennek is megvannak 
azok az intervallumok, ahol megjön a hangja, de nem is lehet egy lapon 
emlegetni egyik korábbi versenyzővel sem (talán csak a TKC70 Rocksszal).
Árkategória :: B
Az az igazság, hogy mostanra már nem létezik olyan, hogy olcsó gumi. 
Viszont meglepetésre a Michelin Anakee Wild ára alatt található jelenleg 
a Dunlop abroncsa, ezzel nagyjából középkategória (olcsóbb jóval például 
a TKC80-nál és a K60 Scoutnál, sokkal-de-sokkal olcsóbb, mint a 
Tractionator, viszont drágább, mint a Rocks vagy a Karoo sorozat darabjai).
Verdikt :: A-
A valós átlag egy kicsit rosszabbra jött volna ki (B+), de azt gondolom, 
ez a gumi sok tekintetben kiemelkedő, így megszavaztam neki egy jobb 
osztályzatot a végére. Az holtbiztos, hogyha 10 ezer km alatti túrára 
indulnék Európában, ezt rakatnám fel hátulra (ha cserélni kellene). 
Jelenleg. Lehet, hogy később találok jobbat 
Az aszfaltos teljesítménye számomra elhozta azt, amit sosem gondoltam 
volna, hogy meggondolás nélkül ugrom bele kanyarokba, mert egyszerűen 
zsigerileg érzem, hogy meg fog tapadni.

 

Parse Time: 1.118s