1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel:+36(1)240-4878;
Mob:06(20)471-6071

« vissza

Motozz motorgumi teszt

Ausztrál Expressz: MOTOZ

Túl vagy több (száz) órányi kalandmotoros videón? Esetleg már meg is tettél pár kilométert a határban a gyári Pirellin, poros  esetleg kavicsos utakon, megküzdöttél a nyomvályúkkal, a saras gödrökkel, és arra jutottál: itt gumicsere lesz, nincs mese?

Néhány éve szembesülök folyamatosan a problémával én is: kellene egy abroncsszett, ami elvisz a világ végére aszfalton, élvezetes vele a kanyargás, akkor is tökéletes a tapadása, ha esik az eső; viszont találomra bármelyik földes vagy köves utat meglátva gondolkodás  nélkül fordíthatom a kormányt arrafelé, a gumi pedig bizonytalankodás nélkül kirángat a nyomvályúkból, megtorpanás nélkül keresztültol a tengelyig érő sáron, utána egy másodperc alatt kiszórja magából az agyagos maradványokat és virgoncan elkaristol a púder finomságú homok tetején anélkül, hogy pillanatok alatt elásná magát - és teszi mindezt tizenötezer+ kilométeren keresztül.Nos, ilyen abroncs nem létezik.
Minden adventure vagy dual purpose abroncs valamilyen kompromisszum eredménye: a tartósság - aszfaltos teljesítmény - terepes teljesítmény sokszögében valahová helyezett pontot képvisel. Minden, a fenti három szempont közül valamelyiket előnyben részesítő megoldás a másik kettő rovására tud csak megvalósulni, a gyártók pedig keresik a szent grált - azt a megoldást, amelyik nem egy pici pont ebben a háromszögben , hanem egy akkora paca, ami letakarja az egész területet.

Az igazi problémát viszont az okozza, hogy nagyon nehéz valós, első kézből származó tapasztalattal alátámasztott információkat kapni arról, melyik abroncs pontosan mire képes, mert a gyártói leírások sosem fukarkodnak a szuperlatívuszokkal, de ez legtöbbször nagyjából úgy viszonyul a valósághoz, mint az autók gyári fogyasztási adatai. Ha pedig mégis tudják, amit ígérnek, ez nem a leírásból fog kiderülni.

Ezen felül magyar nyelven igazi tartós teszt, felhasználói vélemény, leírás nagyon kevés van, vagy éppen nem is található. Emiatt vállalkoztam ennek és a majdan következő cikkeknek a megírására.

Kísérletező kedvű ember vagyok, így elég sűrűn váltok az egyes abroncs típusok között, szeretném a tapasztalataimat megosztani és így segíteni másoknak a későbbi választásban. Szigorúan magánvélemény mégis ez, mivel mind a motortól, mind a pilótától, mind a motorozási stílustól, környezeti körülményektől rengeteg változó függ.

A Tractionator család

Ezt az abroncsot az ausztrál MOTOZ gyártja. Nem tekint vissza túl hosszú múltra, a 2010-es évek vége felé jelentek meg az első képek-beszámolók róla. Azóta persze a típusválaszték elég széles lett, de közös bennük, hogy mind elég agresszíven off-road orientált abroncs. Mivel előre és hátra szívesen választok különböző fajta abroncsokat, most is így tettem.

Előre egy Tractionator Dualventure került, hátulra pedig egy Tractionator Adventure. Ezekről írnék röviden.

A két abroncs egyszerre került fel az Africára, majd rögvest megkergettem őket a Fekete-tenger partjáig, közben kisebb-nagyobb kitérőkkel a Pádis, a Transalpina hágó és a Cserna-völgy irányába. Jelenleg a szettben kb. 8500 km van.

Tractionator Dualventure (90/90/21 54R TT)

https://www.kekhold.hu/tractionator-dualventure-p-9035.html

          

Ez a gumi teljesen friss fejlesztés, talán 2023 elején jelent meg. Mintázata nagyon hasonló a Michelin Anakee Wild és a Continental TKC 80 Twinduro mintázatához. A MOTOZ 70% off-road és 30% street felhasználásra javasolja, de mint látni fogjuk, ez nem igazán azt jelenti, hogy az idő mekkora részében kellene az adott helyen használni, hanem inkább egy viszonyítási alap arra vonatkozóan, mennyire durva terepen is megállja a helyét. Ezt egyébként kicsit gyakorlottabb szemmel a mintázatra nézve is el tudjuk dönteni, a 60-40 és a 70-30 között igazából nem lesz túl nagy különbség.

A gyártó ajánlása szerint az abroncs nem kötött forgásirányú, hanem megfordítható - ez egy nagyon fontos tulajdonság. Mivel ezek a fajta bütykös gumik (viszonylag kisebb, magas blokkok, viszonylag távol egymástól) aszfaltos használatkor hajlamosak nagyon féloldalasan kopni, így hamar kialakulhat a fűrészfog minta. Ez bizonytalanabbá teheti az abroncs viselkedését, vibrációkat kelthet. Ennek a hatásnak a csökkentésére használható a megfordítás.

Nálam az eltelt 8500 km alatt a gumi megjárta Romániát és Bulgáriát egy nagyjából 3800 km hosszú túra során, ebben túlnyomó részben huszadrangú, a borzalmas és az éppen elfogadható között váltakozó minőségű aszfaltos utak, valamint kisebb részben kavicsos illetve elég mély, de híg saras földutak szerepeltek. Ezen kívül járt a tokod-ebszőnybányai krosszpályán is, valamint magyarországi földes és mérsékelten homokos szakaszokon.

Tartósság :: C+

Az abroncs a 8500 km alatt egyszer került megfordításra nálam, 5500 km környékén, ez alatt nagyon erősen fűrészfogassá vált. A fordításnál azt a jóslatot kaptam, hogy nagyon rázni fog - ehhez képest szinte kisimult. Jelenleg a fűrészfogasság szinte teljesen eltűnt a felületből, azaz majdnem optimálisra kopott, a fenti képeken látható az állapota. Az átlagos mintamélység jelenleg 5-6mm között van. Ezek alapján legalább 13-15 ezer km-es futásteljesítményre tippelek.

Viselkedés :: B

A viselkedésről szóló tapasztalatok értékeléséhez tudni kell, hogy én nem vagyok egy száguldozós fajta, sosem keresem a gumik vagy a motor határait. Az nyilvánvaló, hogy ezek a gumik meg sem közelítik egy kifejezetten aszfaltra szánt abroncs képességeit, tehát ennek figyelembevételével értendőek az alábbiak, természetesen az aszfaltos és az off-road képességeit is a kategórián belül kell elhelyezni, nem kizárólag aszfaltra tervezett vagy krosszgumikkal kell összevetni.

Viselkedés aszfalton :: C

Nálam egyetlen olyan eset volt, amikor egy hajszálnyi bizonytalanságot éreztem a gumi viselkedésében aszfalton. Egy kanyarban egy nagyon apró, tizedmásodperces oldalirányú sodródást, ráadásul száraz aszfalton. Ettől a megingástól eltekintve akár szerpentineken, hajtűkanyarokban, akár tempós íveken nem volt semmilyen megcsúszás. A történetben szerepel egy hatalmas vészfékezés is, nagyjából 60-70-es tempóról 15-re, nyár végén száraz időben, a legkisebb csúszás vagy bizonytalankodás nélkül, tökéletes tapadással.

Valamilyen megfoghatatlan okból azonban picit kevésbé bízom ebben az abroncsban, mint az őt megelőző TKC 80-ban, mintha egy kicsit keményebbnek tűnne a keverék, ezáltal kevesebb oldalirányú tapadásra számítok, holott sosem adott rá okot, nedves aszfalton is mindig megfelelően viselkedett, az említett román-bolgár túrán a napok túlnyomó részében ömlött az eső, szóval van bőven vizes tapasztalat.

Fontos hangsúlyozni, hogy a mintából adódóan egészen biztos, hogy nagyon könnyű eljutni oda, ahol a tapadás megszűnik. Azonban ez később következik be, mint amennyire én óvatos vagyok vele.

Ami igazán negatívum - de ez nagyjából minden hasonló blokkmintás abroncsra igaz: ráz. Pontosabban sebességtől függő vibrációt okoz, amit a kormány gumiágyazása sem tud teljesen elnyelni, és a fűrészfogas kopástól függően ez romlani is fog. Ez elég fárasztó tud lenni, piros lámpánál előregurulásnál pedig a nyomvályúkkal kombinálva okozhat meleg perceket. Ezen felül pedig - bár ennek köze lehet az emelt első sárhányóhoz is - bizonyos, elég magas sebesség felett (németországi autópályán, természetesen) hajlamos elég komoly szitálásba kezdeni.

Viselkedés terepen :: A+

Ez az a terület, ahol viszont kiemelkedően teljesít. A tokodi krosszpályán nagyon komolyan felázott, laza homokos-sáros talajon is meggyőző volt egy teszt során (ahol nem is én vezettem, hanem egy igazán hozzáértő ismertebb oktató). Csak dícséretet, “krosszgumihoz hasonló” jellemzést kapott. Saját tapasztalat kavicsos talajról illetve hígabb vizes sárból származik: megfelelően irányítható és tartja a nyomvonalat, nyomvályúkból kimászik, sőt, olyan helyzetekben is meglepően stabilnak bizonyult, ahol már felkészültem az elvágódásra. Az eddig általam használt dual gumik közül off-road használatra ez bizonyult számomra a legjobbnak.

Zaj :: D

Ez az a pont, amire lelkiekben készülni kell. Ez a gumi hangos. Sőt: HANGOS. 30-40 km/h óra felett olyan hangot ad, mint egy épp a hátadra landolni készülő Boeing 747, nagyjából 120-ig - efelett nem csendesedik el, csak a szélzaj elnyomja. Utastól érkezett már olyan visszajelzés, hogy hosszabb idő alatt megfájdulna a feje tőle.

Árkategória :: A

Ez az abroncs (a belsős változat!)  jelenleg nagyjából egy ligában játszik a Heidenau K60 Ranger és a Continental TKC 80 belsős változataival, és olcsóbb igazából, mint bármi más. A belső nélküli változat néhány ezer forinttal drágább, de az arányok akkor is megmaradnak a többi versenytárshoz képest.

Verdikt :: B-

Mindent összevetve, ha legalább annyit mész terepre, mint amennyit aszfalton eltöltesz, és aszfalton nem az az élvezet csúcsa számodra, ha elmosódik körülötted a látvány, vagy a kanyarban a lábtartótól kezdve még a combod is földet ér, viszont terepen a tükörsima földúton túl is van élet szerinted, akkor ez a gumi nem nagyon fog csalódást okozni.

Kategória / Osztályzat
Tartósság: C+
Viselkedés aszfalton: C+
Viselkedés terepen: A+
Zaj: D
Árkategória: A
Összesen: B-

Tractionator Adventure (150/70/18 70Q TL)

https://www.kekhold.hu/tractionator-adventuremotoz-p-9023.html

 

                

Amikor a MOTOZ megjelent Európában, ez volt az a típus, amit először látott mindenki. Hatalmas kérdőjelek sorakoztak, legendás futásteljesítményről, önélező blokkokról lehetett olvasni. A “túl szép, hogy igaz legyen” hangulat lengte körül az egészet - no meg az a hír, hogy elképesztően drága a szett. Amikor először keresgéltem, még a Transalp állt a  garázsban - és nagyon sokáig nem is volt abban a méretben elérhető az abroncs. Ezen felül forgalmazó sem volt itthon, cseh vagy lengyel oldalakról, esetleg Lettországból lehetett volna hozzájutni. Le is mondtam róla egy időre. Aztán jött az Africa és kinyílt a világ.

Tartósság :: B+

Komoly elvárásaim voltak. Amikor a Transalpra először új gumi került, és már akkor is kísérletezve felraktam a - számomra - ismeretlen originál TKC70 típust, sokként ért, hogy a hátsó 24 ezer kilométert bírt, akkor kicsit több, mint 60%-nyi aszfaltos használattal. Azóta is ilyen követelmények elé állítom az általam próbált abroncsokat - eleddig sikertelenül. Nyilván nem várok el egy bütyköstől olyan teljesítményt, de pl. az Anakee Wild 8 ezer körüli futásteljesítménye számomra elég karcsú. A legközelebb eddig a TKC70 Rocks változat jutott, a maga 12 ezres adatával, ehhez képest vártam nagy ugrást a MOTOZtól.

Jelenleg a 8500km elteltével azt látom (a fenti képek tanúsága szerint), hogy még bőven van a gumiban tartalék. A gyári mintamélység ~15mm, ehhez képest jelenleg 7-8mm között van az átlagos érték - ennek alapján a teljes futás 16 ezer km környékén várható, ami már egészen jól hangzik. Főleg úgy, amit ez a gumi tud.

Viselkedés :: B+

Viselkedés aszfalton :: B

Majdnem ugyanazt tudom róla elmondani, mint a Dualventure-ről. Hallottam viszont első kézből olyanról, hogy egy 950 KTM Adventure-ön elforgott, kigyorsításkor vagy egykerekezésnél. Persze az illető egy kicsit (nagyon) szabadabban bánik a gázmarkolattal, mint én.

Nálam egyszer sodródott csak el, egy körforgalomban, ahol kamionok gyönyörű nyomvályút jártak az aszfaltba, ennek a vályúnak az oldalán kúszott lejjebb, amikor utassal jártam arra. Semmilyen más kifogással nem tudok vele szemben élni, sem vizes, sem száraz aszfalton, ezzel a sodródással együtt is valahogyan jobban bízom benne, mint a Dualventure-ben.

Ami a vibrációt illeti: az összefüggő, nagyobb középső blokkok miatt ez kevésbé okozna gondot, ráadásul mivel hátul van, nem is fogod észrevenni, így ez nem tényező.

Viselkedés terepen :: A-

Hosszú ideig fogalmaztam ezt a bekezdést. Egy dual abroncsot valójában nagyon nehéz elhelyezni bármiféle értékelésben, mivel annyi féle egymásnak ellentmondó követelménynek kéne megfelelnie. És nyilván minden motoros máshogyan motorozik, más a technikai tudása, vagy akár csak a “vakmerőségi mutatója”. Egy szó, mint száz, ez az abroncs jelenleg a legjobb, amit eddig próbáltam - számomra. Hátsóból eddig még csak hasonlót sem találtam. Csak olyan körülmények között adta fel, ahol azt gondolom, ezeken a két mázsa feletti bálnákon egy krosszgumi is nehezen boldogult volna. Az öntisztulása viszont kiváló, elég nagy a hely a bütykök között, hamar kiszórja magából a felesleget.

Stabilan irányítható, megfelelő tolóerőt közvetít a talajra homokon is, vagy kavicsos laza talajon. Talán az oldalirányú stabilitása lehetne kicsit jobb, lazább talajon oldalra hajlamos lehet kitörni.

Zaj :: C

Nem annyira veszedelmes, mint a Dualventure, de azért hozzátesz a koncerthez bőven.

Árkategória :: D

Ez itt a fő negatívuma ennek az abroncsnak. Kevés nála drágább választás létezik az itthoni piacon. Nagyjából egy árban van a vadonáns új Dunlop Trailmax Raid gumikkal, és jóval a jól ismert Michelin Anakee Wild felett található. Az olyan pénztárcakímélő megoldásokról nem is beszélve, mint a Heidenau K60 Scout vagy a Continental TKC70. Vagy az abszolut budget Metzeler Karoo 4.

Verdikt :: B-

Nekem egyelőre ez az abroncs hátulra az abszolut kedvenc. Azt gondolom, az ára bőven megéri azt, amit teljesítményben kapunk (bár ezt majd a végleges futásteljesítmény árnyalni fogja, de nem hiszem, hogy csalódást okozna).

Kategória / Osztályzat
Tartósság: B+
Viselkedés aszfalton: B
Viselkedés terepen: A-
Zaj: C
Árkategória: D
Összesen: B-

Legközelebb a Continental TKC70 családját vesszük szemügyre (miközben a motorra felkerül a Dunlop Trailmax Raid, és rögtön végiggurul a balkánon, Törökországon és Bulgárián, 5500 km erejéig).

Vendégszerzőnk, Attila tollából. Itt ismerheted meg egy kicsit jobban:

1994-ben szereztem meg a motoros jogsit, az első motorom egy Yamaha TW125 volt. Jelenleg egy 2019-es CRF1000L manuális váltós Africa Twinnel vagyunk szoros barátságban, előtte egy 2005-ös XL650V Transalp volt a szerelem.

Évente 15-20 ezer kilométer környékén teszek meg motoron, ebben nagyjából 50% a néhány ezer kilométeres aszfaltos (minimális autópályázással) túrák és a kavicsos-homokos-saras de azért könnyebb off-road túrák aránya, ez mindkét motorral így alakult. Kifejezetten keresem a századrangú, kifogásolható burkolatú utakat, nem vonz a rohanás, az utat élvezem, nem a célbaérést. Óvatos vagyok és sosem motorozom határon - mert nem látom értelmét. És - ha csak lehetséges - mindig tudok vagy keresek egy rövidebb utat, aszfalt nélkül ????