1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel / Fax: +36 (1) 240-4878,
Tel: (20) 471-6071

« vissza

Motorozás télen,biztonságosan!

A motoros szezon sokaknak nem ér véget a hűvösebb idő beköszöntével. A téli motorozáshoz ma már nincs szükség öt-hat réteg ruházatra és az átlagnál jóval nagyobb bátorságra, tudásra. Amit viszont érdemes számba venni az az, hogy a 20-30 fokos melegben használt ruházatunk és felszerelésünk megfelel-e Mindenszentek vagy Mikulás környékén is.
A legfontosabb: Ne maradj észrevétlen! Légy feltűnő! Párás, ködös időjárás esetén a látótávolság a töredékére csökkenhet, az autósok csak jóval később vehetik észre a motorost. Érdemes fényvisszaverő betétekkel készült ruházatot használni, vagy elasztikus – nem a benzinkutakon kapható – láthatósági mellényt és élénkebb színű bukósisakot viselni. Erre a célra a víz- és szélálló esőruhák is alkalmasak, ha elég élénk szín összeállításúak.
Fontos, hogy ne csak minket lássanak, mi is vegyük észre időben a körülöttünk közlekedőket. Télen – főleg alacsony sebességnél – a bukósisakok plexije könnyen bepárásodik, ami kellemetlen szituációkat okozhat, ha későn vesszük észre, hogy fékeznünk kellett volna. Ennek elkerülésére használhatunk orrvédős maszkot, páramentesítő anyaggal átitatott előre csomagolt plexitörlő kendőt, plexire ragasztható páramentesítő fóliát, vagy akár 100% páramentes sisakplexit is.
Legtöbben a téli motoros öltözködést gondolják körülményesnek, pedig a sízőkhöz hasonlóan, a motorosoknak sincs szüksége - az évek óta a ruhásszekrényben porosodó - minden göncöt előszedni és egyszerre mindet felvenni. Tudnunk kell, mitől és miért fázunk. Fázunk a hideg menetszéltől, nedvességtől és az elégtelen vérkeringéstől, amit szorosra húzott csizmával illetve kesztyűvel tudunk okozni magunknak.
A téli motoros csizmák könnyűek, vízállóak és a bélésükbe integrált fém fólia nem engedi a lábakat kihűlni. A kesztyűk hasonlóak a síkesztyűkhöz, viszont esésnél védelmet nyújtó protektorokkal vannak kiegészítve és jobb a fogásérzet, hogy minden kart, kapcsolót könnyedén tudjunk kezelni.
A megfelelően meleg protektoros dzsekik és nadrágok legtöbbször kopásálló textilből készülnek, melyekbe teflon anyagú klímamembránt varrnak. A membrán szerepe kettős: a menetszelet és a vizet kívül tartja, viszont a verejtéket kipárologtatja a ruhából. Ez nagyon fontos, mert télen is izzadunk, és ha az izzadtság a ruhában maradna, könnyen összeszedhetnénk egy kiadós megfázást. A membránok mellett a ruhákban vékony, de jól hőszigetelő thermobélés is van, mert így nincs szükség három pulóverre és két jégeralsóra, amiben a mozgásunk elég korlátozottá válik. Léteznek még elektromos fűtőszállal ellátott ruhák és kesztyűk, melyeket a motor elektromos rendszerére csatlakoztatva - egy szabályzó segítségével - a kívánt belső hőmérsékletűre tudunk melegíteni.
Akik esetleg télen is szívesebben hordanak bőrruhát vagy extrém fázósak, azoknak nyújtanak megoldást a vékony és könnyű alsóruhák, aláöltözők. Az olcsóbbak pamutból készülnek, de az igazán profik ma már nem természetes alapanyagúak, működésük a teflonmembránhoz hasonló: jól tartják a meleget, de - a pamuttal ellentétben - a párát elvezetik. Hasonló anyagokból a sisak alá felvehető maszkot és nyakmelegítőt is használhatunk. Ha pedig a motoros kabátunk nem elég hosszú vagy könnyen felcsúszik, akkor hordhatunk elasztikus, tépőzáras vesevédőt, ami meggátolja a vesetájék kihűlését, megspórolva ezzel egy doboz antibiotikum árát.
Saját felszerelésünk így már rendben van, érdemes még a motort feltérképezni. Ruházatunk mellett sokat segít egy a gyáritól magasabb szélvédő, amely jobban „takar” bennünket a menetszéltől és egy hosszabb nyári túra során is jól használható. A kormányra szerelhetünk thermobéléses textil kézvédőt, kézzsákot vagy szabályozható hőmérsékletű, elektromos fűtőszálas markolatot is. Tíz téli motorosból nyolc ezt választja, mert nagyon jó hőérzetet ad.
Robogósok további téli extrákat vehetnek maguknak. Számukra külön készítenek a gumi gyártók speciális téli gumikat, melyek vízen és hideg aszfalton jobb tapadást biztosítanak. Végül felszerelhetnek még akár szél- és vízálló lábtakarót is, mellyel szinte bármilyen időjárási körülmények között járhatnak a kétkerekűvel.


Közúti nagymotorok esetében nincs túl sok választási lehetőség. 17 collos 110/120-as első illetve 130 és 190 közötti hátsó méretekben nem gyártanak téli abroncsot. Tévhit, hogy a  sportosabb gumi az ideális hűvösebb időben. Ezek az abroncsok sokkal lassabban melegednek be, sőt talán el sem tudják érni az üzemi hőmérsékletüket. Így a tapadásuk sem az igazi. Ajánlott inkább egy jó minőségű túragumi felpattintása.

Persze sokak számára nem jelent problémát a téli gumiválasztás, mivel max. Október végén már a garázsban készül a hibernációra a nagyvas.

Az átlagos nyári mintáknál lényegesen brutálisabb a Heidenau K58 kialakítása. Nem kimondottan téli keverékű, de latyakban, hóban jobban viselkedik társainál. Sokan még nyáron is fent hagyják.

 

Heidenau K58

A Heidenau K66 a 16 collos méretben például az Aprilia Scarabeo robogók egyik legkeresettebb típusa. Ez a gumi  használható akár nyáron is.

 

Heidenau K66

A Heidenau K66 L/T (vagy a plusz M+S jelzésű) gumik még nagyobb szilika tartalommal és lamellás mintakialakítással indulnak harcba a mínuszos időkkel szemben. Az egyik legjobb téli gumi robogóra.

 

Heidenau K66 LT

A német gyártó termékeinél látványosabb, morcosabb külsővel rendelkeznek az IRC Urban-Master-Snow SN-23 téli motorgumik. Anyaguk, szerkezeti felépítésük kifejezetten a zord körülményekre vannak hangolva. Futási zajuk kicsit magasabb, mint a németeké.

 

IRC SN23

Téli motorgumik használata esetén két jelentős hátránnyal kell számolnunk. Egyrészt az áruk sokszor a normál nyári abroncsok duplája.  Mindennapos használat során azonban megtérül a befektetés.

Másrészt az autókhoz hasonlóan tavasszal cserélni kell őket, mert langyosabb, meleg időben extrém gyorsan kopnak. Tehát az éves üzemelési költségekbe bele kell számolni az átszerelések munkadíját is.

Ügyfeleink tapasztalatai alapján mindkét gyártó téli abroncsai megállják a helyüket extrém körülmények között is. A motor egyenes futási jellemzői kissé romlanak a mély és erősebben szegmentált mintázat miatt, viszont kanyarban a gumik bepótolják a lemaradást erősebb tapadás, jobb útérzet formájában.

 

Michelin City Grip Winter

 

Kifejezetten a téli motorozáshoz fejlesztve. Kötött forgásirányú abroncs, kitűnő nedves tapadással.

Continental ContiMove 365

A ContiMove 365 innovatív mintázata miatt megdöbbentő egyensúlyt ad a nyári és téli gumiabroncsok között. A mély lamellák stabil tapadást biztosítanak a havas utakon, a széles vízelvezető barázdák garantálják az optimális vízkiszorítást zuhogó esőben is. A ContiMove 365 kiváló teljesítményt biztosít száraz körülmények között. Mivel a robogókat többnyire rövid távolságokra használják, a gumit úgy fejlesztették, hogy rövid idő alatt elérje a megfelelő üzemi hőmérsékletét. Mindent összevetve, a ContiMove365 sokoldalú gumi: nemcsak a négy évszakos funkciók lenyűgözőek, de kíméli a környezetet, és a vezető költségvetését. 

Bővebben a téli motorgumikról: http:/kekhold.hu/teli-motorgumi-cms-13.html